Hvad gør skolen

Her på siden kan du finde information om, hvad skolen gør i arbejdet med ordblinde elever.

Orientering af hjemmet og indhentning af underskrifter.

  • Møde med elev og forældre i forbindelse med testresultater. Gennemgang af den overordnede handleplan for elever med ordblindevanskeligheder på Tølløse Skole. Både læsevejleder og E-lærer deltager.
  • Forældrene inviteres til kursus på LæseTek. Kurset fokuserer på, hvad ordblindhed er, hvordan udstyr og programmer fungerer, og hvad de kompenserende hjælpemidler betyder for eleven.
  • Udlevering af LST-pakke (Læse-/Skrive-Teknologi) med følgende standardudstyr: Chromebook med oplader. Hvis eleven ikke selv har smartphone, der kan anvendes, kan iPod med oplader også lånes.

Med til pakken hører også indmeldelse på LæseTek og på nota.dk.

  • Afholdelse af oplæg i elevens klasse om ordblindhed v. LæseTek.
  • Hurtigt intro-kursus til eleven i brug af udstyret.
  • Lærerne scanner tekster til alle fag, så eleven kan arbejde digitalt.
  • Mulighed for støtte på Portalen v. E-lærer - til f.eks. brug af udstyr, programmer og apps samt hjælp til opgaver i alle fag.
  • bruge oplæsningsstøtte
  • bruge stavestøtte
  • bruge “tale-til-tekst”
  • indscanne tekster
  • arbejde i indscannede dokumenter
  • bruge nota.dk
  • bruge IT-skabeloner
  • arbejde selvstændigt med udstyr og programmer
  • vurdere, hvornår der er brug for udstyret og evt. ikke.
  • Der afholdes årligt et evalueringsmøde ved LæseTek, hvor klassens lærere og skolens E-lærer deltager. Elev og forældre har også mulighed for at deltage ved behov. Forud for et møde sendes spørgeskema til hhv. elev og forældre omhandlende brug af udstyr og eventuelle vanskeligheder. Der udarbejdes efterfølgende en handleplan.

 

  • På 4., 5. og 6. årgang tilbydes eleven årligt et VAKS-kursus for at understøtte den fortsatte læse- og staveudvikling.

 

  • I løbet af både mellemtrin og udskoling tilbydes eleven kortere kurser på små hold sammen med andre elever med ordblindevanskeligheder. Indholdet kan f.eks. være faglig læsning i matematik, læsning i engelsk, skriftlig fremstilling, notatteknik mv.

 

  • Læsevejlederen afholder evt. særlige kurser, hvor eleven så vidt muligt bliver i klassen og modtager undervisning på små hold med henblik på de særlige vanskeligheder, som ordblindhed kan medføre. Det kan være stave-, skrive- eller læsekurser.

 

  • Årligt afholder skolen på tværs af årgangene en temadag om ordblindhed, hvor eleverne har mulighed for at møde hinanden.

 

  • Læsevejleder eller E-lærer deltager gerne i s/h-samtaler med input omkring ordblindhed og LST.

 

  • Som elev med ordblindevanskeligheder har man mulighed for at gå til prøve på særlige vilkår, hvilket betyder, at man får ekstra tid, og at man må bruge sine kompenserende programmer (oplæsning, ordforslag, indtaling) til at løse opgaverne, som man gør til hverdag. Man går til prøve i et andet rum end eleverne, der går til prøve på almindelige vilkår, så man kan få mest muligt ud af den ekstra tid. E-læreren er altid tilsynsførende hos elever, der går til prøve på særlige vilkår, så eventuelle problemer med udstyr og programmer kan løses hurtigst muligt. Det må ikke anføres på hverken prøver eller eksamensbevis, at man er gået til prøve på særlige vilkår.
Senest opdateret 02-04-2025