Alan M. Hultquist, 2014 (bog om ordblindhed)
Kan købes eller lånes på biblioteket
En sød, varm og overskuelig præsentation af ordblindhed. Den er ikke baseret på dansk praksis - er oversat fra engelsk - men med nedenstående rettelser er den en let læst introduktion for både børn og voksne.
Uoverensstemmelser mellem bogens informationer og Tølløse Skoles praksis:
Side 11:
“Derfor øver jeg mig med min læselærer hver dag.”
Tølløse Skole vægter, at eleverne deltager så meget som muligt i klassens fælles undervisning og tilbyder derfor ikke daglig eneundervisning med specialundervisningslærer. Specialundervisning gives på mindre hold i perioder, og eleverne tages kun ud i timer, hvor det skønnes, at de går glip af mindst muligt af klassens undervisning.
Side 13:
“Jeg arbejder med min dansklærer så ofte som muligt.” “Og vi læser en masse bøger sammen.”
På Tølløse Skole forstås dette som en indsats, der foregår inde i klassen sammen med de andre børn.
Side 15:
Det er ikke bevist, at evnen til at huske ord og ordblindhed hænger sammen.
Side 15:
“Min talelærer hjælper mig med at blive bedre til selv at finde de rigtige ord.”
Ved konstatering af ordblindhed bliver der på Tølløse Skole ikke pr. automatik inddraget en talelærer.
Side 25:
Afsnittet beskriver i højere grad talblindhed end ordblindhed.
Side 27:
Første halvdel af afsnittet, der beskriver problemer med rum og retning, beskriver talblindhed. Anden halvdels beskrivelse af problemer med arbejdshukommelse og -spændvidde hænger sammen med ordblindhed.
Side 31:
“En læsekonsulent gav mig nogle test. Jeg skulle læse noget, skrive og regne noget. Jeg svarede på en masse spørgsmål og kopierede forskellige figurer. Og jeg skulle løse en masse forskellige opgaver.”
På Tølløse Skole bruger læsevejlederen Undervisningsministeriets digitale prøve til at konstatere ordblindhed. Den tester udelukkende evne til at forbinde bogstav-lyd. Der er ikke ret mange opgaver, og den tager kun omkring 20 minutter at gennemføre. Efterfølgende er der selvfølgelig mulighed for at uddybe resultatet med yderligere tests.
Side 32:
“Derfor arbejder jeg sammen med en speciallærer i nogle af timerne hver dag.”
Tølløse Skole vægter, at eleverne deltager så meget som muligt i klassens fælles undervisning og tilbyder derfor ikke daglig eneundervisning med specialundervisningslærer. Specialundervisning gives på mindre hold i perioder, og eleverne tages kun ud i timer, hvor det skønnes, at de går glip af mindst muligt af klassens undervisning.
Side 33:
“Mine lærere sørger for, at jeg også har de bøger og artikler, jeg skal læse, som lydfiler.” “Når lærerne udarbejder prøver og arbejdsark, bruger de en ret stor groteskskrifttype og dobbelt linjeafstand. De sørger også for, at computeren indsætter lidt ekstra plads mellem bogstaverne.”
På Tølløse Skole sørger lærerne for, at teksterne er tilgængelige som pdf-filer, der kan læses op med LST.
Side 36:
“Og de fortalte mig, at det var i orden, hvis jeg ville tale med en skolepsykolog om mine indlæringsvanskeligheder.”
Ved konstatering af ordblindhed bliver der på Tølløse Skole ikke pr. automatik inddraget en skolepsykolog.